کد خبر: ۱۲۷۰
۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

خادمی در کتابخانه

سیدحسین هاشمی‌پناه 45ساله، 20سالی می‌شود که در کتابخانه مشغول به کار است. او که فعالیت خود را اول با نگهبانی و برچسب‌زدن به کتاب‌ها و چیدمان آن‌ها در قفسه‌ها آغاز کرده است، اکنون در بخش سخت‌افزار حفاظت منابع دیجیتال کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی واقع در حرم مطهر رضوی کار می‌کند.

روزهای جالبی را به خاطر دارد؛ زمانی که برای خریدن مجله کیهان همراه با برادرش باید در صف می‌ایستادند، همان موقع که سرگرمی کودکان و نوجوانان در یکی‌دو ساعت برنامه تلویزیونی خلاصه می‌شد. دردسترس‌نبودن امکاناتی مانند اینترنت، دستگاه‌های بازی و... وقت بیشتری برای مطالعه به او می‌داد. خواندن «کیهان بچه‌ها» و حل‌کردن جدول در سال‌ها ی بعد همه و همه باعث شد تا علاقه به خواندن در او بال و پر بگیرد، تا جایی که شغل امروزش را رقم بزند.

سیدحسین هاشمی‌پناه 45ساله، 20سالی می‌شود که در کتابخانه مشغول به کار است. او که فعالیت خود را اول با نگهبانی و برچسب‌زدن به کتاب‌ها و چیدمان آن‌ها در قفسه‌ها آغاز کرده است، اکنون در بخش سخت‌افزار حفاظت منابع دیجیتال کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی واقع در حرم مطهر رضوی کار می‌کند.

 

شغل پرتنش

کارشناسی‌ارشد کامپیوتر دارد و حدود 10سال است که در بخش سخت‌افزار و حفاظت از منابع دیجیتال کتابخانه مرکزی آستان قدس کار می‌کند؛ شغلی که به‌واسطه بار سنگین مسئولیت، استرس و سختی خود را دارد. هاشمی‌پناه درباره کاری که انجام می‌دهد، این‌گونه توضیح می‌دهد: همه اسناد و نسخه‌های خطی، مطبوعات یا حتی اسناد و اوراق سازمان‌های مختلف طبقه‌بندی و اسکن می‌شوند و سپس در کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی بارگذاری می‌شوند تا در اختیار محققان در داخل و خارج کشور قرار گیرند.

او با بیان اینکه تأمین، نگهداری و حفاظت از این اسناد وظیفه من و همکارانم است، می‌گوید: حفاظت از 500ترابایت اطلاعات کار بسیار دشواری است. ضمن اینکه هرماه بر حجم این اطلاعات اضافه می‌شود. با توجه به اینکه کار سخت‌افزار در کتابخانه دیجیتال از نظر حفاظت اطلاعات بسیار مهم است، نگهداری و بررسی سِرورها وظیفه من است.

هاشمی‌پناه ادامه می‌دهد: فرد با ثبت‌نام و عضویت در کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی می‌تواند اطلاعات دل‌خواهش را از هرکجای جهان دریافت کند. به این صورت که در فهرست، موضوع مورد نظرش را انتخاب می‌کند تا به نشانی ایمیل او ارسال شود. اسناد بسیار جامعی در این کتابخانه وجود دارد، اما شامل کتاب‌های چاپی نمی‌شود. چون این نوع از کتاب‌ها مشمول قانون کپی‌رایت هستند و باید از کتابخانه به‌صورت فیزیکی به امانت برده شوند.

 

وضعیت خاص کاری در زمان شیوع کرونا

او با اشاره به اینکه به‌دلیل نوع شغلش که دیجیتال است و نیاز به اینترنت پرسرعت دارد، از ابتدای کرونا تا الان دورکاری نداشته است، توضیح می‌دهد: حجم کاری ما در بخش دیجیتال بسیار زیاد است و اگر یک روز به‌صورت فیزیکی حضور نداشته باشیم، کارها روی هم انباشته می‌شود. بنابراین تصمیم گرفتیم با وجود قانون دورکاری و حضور یک‌سوم نیروها در ادارات، همه روزها بیاییم.

پشتیبانی از 500ترابایت اطلاعات نیاز به تمرکز دارد. حال تصور کنید در چنین کاری که حساسیت زیادی را می‌طلبد، با مشکل قطعی برق روبه‌رو شوید

او نشستن طولانی‌مدت به‌دلیل کارکردن با رایانه و آسیبی که به بدن و چشم‌ها وارد می‌کند، ازجمله سختی‌های شغل خود می‌داند، اما در ادامه یکی دیگر از مشکلات شغلش را که امسال به آن دچار شده‌اند، قطعی مکرر برق بیان می‌کند و می‌افزاید: پشتیبانی از 500ترابایت اطلاعات نیاز به تمرکز دارد. حال تصور کنید در چنین کاری که حساسیت زیادی را می‌طلبد، با مشکل قطعی برق روبه‌رو شوید.

 

ضرورت آشنایی با فناوری روز

در اینکه شغل او بسیار تخصصی است و نیاز به مهارت زیادی دارد، شکی نیست. می‌گوید: همه می‌دانیم که کار با رایانه و مباحث فناوری نیاز به مطالعه مداوم و به‌روزکردن اطلاعات فردی دارد؛ به‌طوری‌که اگر با تکنیک‌های روز آشنا نباشیم، ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد شود که یک نمونه از آن‌ها هک‌شدن اطلاعات است.

هاشمی‌پناه با تأکید بر اینکه در این شغل صبوری و آرامش حرف اول را می‌زند، می‌افزاید: کارم را با برچسب‌زدن روی کتاب‌ها و چیدن آن‌ها در قفسه‌ها شروع کردم. به‌خوبی می‌دانم که مراجعه‌کننده دانشجو یا محقق است و زمانی که به کتابخانه می‌آید، وقت برای او حکم طلا را دارد و باید با داشتن آگاهی کامل از کتاب‌های موجود در کتابخانه، به آن‌ها کمک کرد. 

او که به‌دلیل خدمتگزاری در حرم مطهر رضوی، به‌نوعی خودش را خادم امام رضا(ع) می‌داند، با وجود همه سختی‌های شغلش از کارش رضایت دارد و اگر به عقب بازگردد، باز هم همین شغل را انتخاب می‌کند.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44